به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که در حوزه تفسیر مطرح است، ارتباط و تناسب بین سوره های قرآن کریم است، بدان معنا که میان سوره بقره که در ابتدای قرآن است با سوره آل عمران ارتباط برقرار است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در طول تاریخ زحمات زیادی کشیده شد تا میان سورههای قرآن تناسب ایجاد شود، اما مفسران موفق نشدند، بهترین مدل برای ایجاد ارتباط میان سورهها، در ترتیب نزول اتفاق افتاده است، خدا می فرماید قرآن را جزء جزء کردم اما آنها را در کنار هم چیده است، قران براساس نظم معقول و حکیمانه ای فرود می آمد.
وی بیان کرد: یکی از ابعاد مساله این بود که به تناسب پیشرفت دعوت اسلامی، مشرکین علیه پیامبر(ص) به شبهه افکنی می پرداختند و قرآن متناسب با شبهات، گام به گام سورهها را برای پاسخگوئی نازل می کرد.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: خداوند با نزول تدریجی قرآن، شبهات را می گیرد و پردهها را روشن میکند، اگر بنا باشد نظم منطقی بین سورهها برقرار باشد، باید آن را به خوبی تبیین کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال سوره های حوامیم 7 مورد شامل سوره مومن و فصلت و شوری و زخرف و دخان و جاثیه و احقاف است و باید دید این 7 سوره که پشت سر هم قرار دارد در چه فضایی نازل شده و موضوعات و اهداف حکیمانه آن چه ارتباطی با هم دارند و به ارتباط و تناسب سوره ها توجه کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: این بحث پرجاذبه ای است؛ دوره دعوت اسلام در مکه دو مرحله داشته است، یک مرحله مسلمانان پنهان بودند، یعنی مردم مسلمان شده اما دیده نمیشدند و مخفیانه مشغول به عبادت می شدند، بخش زیادی از قرآن در این زمان نازل شده است.
وی گفت: بین سوره علق تا حجر که پنجاه و چهارمین سوره است، مسلمانان مخفی بودند، لذا مستقیم با مسلمانان سخن نگفته است و با پیامبر سخن میگوید و دستورالعمل مومنانه در عرصه زندگی اجتماعی بیان نشده است، تا اینکه در سوره حجر آبه 90 خطاب به پیامبر(ص)می فرماید که جامعه را دو قطبی کن تا راه تو از مشرکین جدا شود.
حجتالاسلام و المسلمین بهجتپور بیان کرد: بعد از آن مسلمانان به ابراز مسلمانی می پردازند که بحثهای مفیدی در مطالعات اجتماعی در این عرصه به وجود می آید، پیامبر (ص)جامعه ای زیرزمینی و مخفی را شکل می دهد و این جذب شده ها، علنی نمی شوند و تبدیل به گروه می شوند که از سوره اعراف که سی و نهمین سوره است، شروع می شود و در سوره حجر می فرماید با این جمعیت جامعه را دو قطبی کن، دو قطبی سازی نیاز به عده و عده دارد.