سلام دوستان عزيز عيد غدير، عيدالله الاكبر بر شما مبارك باد
خواندن مقاله زير را بمناسبت عيد غدير براي شناخت و آگاهي بيشتر نسبت به فضايل علي عليه السلام دعوت مي كنم.
|
موضوع: "مقالات"سلام دوستان عزيز عيد غدير، عيدالله الاكبر بر شما مبارك باد خواندن مقاله زير را بمناسبت عيد غدير براي شناخت و آگاهي بيشتر نسبت به فضايل علي عليه السلام دعوت مي كنم. موضوع مورد بحث، عفاف در رفتار در حیطه ی حجاب و پوشش است. عفت، به معنی پارسایی و آن حالت نفسانی است که انسان را از غلبه ی شهوت باز دارد. قرآن به چند رفتار عفیفانه، از جمله رعایت عفت در گفتار، نگاه، شهوت، پوشش و عفت در کردار - به ویژه در زنان - اشاره می کند و تاکید می فرماید: صحبت کردن زنان با نامحرم باید عفیفانه و به دور از نرمش و نازک کردن صدا باشد و از هرگونه سخنان غیرضروری و بیهوده پرهیز شود. در نگاه به نامحرم، زنان همانند مردان از چشم چرانی منع شده اند و باید از نگاه بد و هوس آلود چشم پوشی کنند؛ چرا که دیده به منزله ی دروازه ی دل است و اگر کنترل نشود، در کشاندن آن به سمت گناه نقش زیادی دارد. قرآن زنان را مکلف می کند جاذبه ها و زینت های ظاهری و باطنی خود را آشکار نکنند، مگر آن چه نمایان است. آن ها باید پوششی مناسب که تمام گردن و سینه و اندام ها و زینت های پنهان آن ها را مستور کند داشته باشند که موجب تهییج شهوت مردان و در نتیجه آزار و اذیت خود توسط افراد بیماردل نشود. کردار و راه رفتن آن ها نیز باید به دور از جلوه، خودنمایی و جلب توجه باشد. در نظام مقدس اسلام، این امور کاملاً حکیمانه و به مصلحت زن و اجتماع وضع گردیده است. با دقت در سیره ی حضرت زهرا(س)، آن اسوه ی به تمام معنا، در می یابیم که ایشان آیینه ی تمام نمای حجاب و عفاف اسلامی است. زنان با الگوگیری از آن حضرت در رعایت حجاب و عفاف و پوشش کامل و داشتن رفتاری به دور از خودآرایی و خودنمایی، می توانند آرامش و آسایش و امنیت خود، خانواده و جامعه را به ارمغان بیاورند و از گسیختگی بنیان خانواده جلوگیری کنند و مانع بسیاری از فتنه ها که ریشه در عدم رعایت و حفظ حریم عفاف دارد، گردند. چکیده یکی از نیازهای بشر، که خداوند متعال آن را، در آدمی نهاده است، نیاز به بازی کردن و سرگرمی میباشد. هر فعالیت سرگرم کننده، لذت بخش و دارای قواعد، بازی نامیده میباشد. بازی انواع گوناگونی دارد، که با پیشرفت تکنولوژی، بازیهای رایانهای، جلوه ویژهای یافتند. امروزه بازیهای رایانهای، تنها به عنوان یک سرگرمی برای گذراندن اوقات فراغت محسوب نمی شوند، بلکه عامل بسیار مهمی برای انتقال مفاهیم نمادین، منطقی، مسائل فرهنگی و اعتقادی و… میباشند. بازیهای رایانهای، فواید و مضرات فراوانی دارند. کاهش استرس، کاهش شدت درد، افزایش بهرهوری هوشی و تصمیم گیری، از جمله فواید، و تقویت حس پرخاشگری، انزوا طلبی، انتقال ارزشهای منفی، از جمله مضرات این بازیها است. یکی از این بازیها، که اخیراً معضلات فراوانی را برای نوجوانان ایجاد کرده است و آنها را درگیر خود نموده است، بازی (چالش) نهنگ آبی است. در این بازی شخص دچار سردرگمی و بیهودگی از خود میشود، که در پایان به دلیل بیهویتی، دست به خودکشی میزند. احکام فقهی بازی نهنگ آبی شامل احکام لا اقتضائی و اضرار به نفس میباشد. خودکشی، یکی از مصادیق اضرار به نفس است، که در شریعت اسلامی گناه کبیره شمرده میشود و حکم آن، حرمت است. کلید واژه بازیهای رایانهای، بازی نهنگ آبی، ادله فقهی، اضرار به نفس، خودکشی مقدمه خداوند متعال، انسان را همراه با نیازهایی آفریده است. یکی از نیازهای بشر، نیاز به بازی کردن و سرگرمی است، بازیها و سرگرمیها، میتوانند مثبت و مفید، یا منفی و مضر باشند. متأسفانه برخی از افراد، نه تنها به صلاح و سعادتمند شدن انسانها توجه ندارند، بلکه درصدد منحرف کردن آنها هستند. یکی از شاخههای بازی و سرگرمی، بازی در فضای مجازی است. بازیهای رایانهای با تنوع بسیار زیادی که دارند، بخش قابل توجهی از وقت و انرژی کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص دادهاند. از پدیدههایی که امروز در فضای مجازی با آن روبرو هستیم، به وجود آمدن بازیها، چالشها و کمپینهایی است، که رفتار مخاطبین خود را در فضای مجازی تحت الشعاع قرار میدهد، و این توانایی را دارد که در ساحات مختلف یک جامعه، اعم از فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به صورت گسترده تأثیرگذار باشد. یکی از این بازیها که از آن به عنوان (چالش) نام برده میشود، بازی نهنگ آبی است، که اخیراً نوجوانان و جوانان زیادی را تحت تأثیر عقاید انحرافی خود قرار داده است. از آنجا که آشنایی با ادلهی فقهی بازیهای رایانهای؛ به ویژه بازی نهنگ آبی، انسان را در پیمودن مسیر سعادت و کمال رهنمون میکند، محقق به تحلیل ادله فقهی این بازی، از دیدگاه آیات و روایات با بهرهگیری از متون پژوهشی، روش فیش برداری و کتابخانهای، مراجعه به سایتهای اینترنتی و اسناد به مدارک، به تحلیل و توصیف پرداخته است. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت رایانه، اولین بازی رایانهای در سال 1958 میلادی، توسط بوتام به نمایش درآمده است. (احکام بازیهای رایانهای) نوشته محمود صادقی در سال 1394، که به بررسی فواید و مضرات بازیهای رایانهای و احکام کلی آنها پرداخته است، مقاله (تأثیر بازیهای رایانهای روی کودکان و نوجوانان) نوشته زهرا شمشیری، سال 1394، که بررسی اجمالی تأثیرات بازیهای رایانهای را مورد تحقیق قرار داده است، پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه می باشند، که وجه تمایز تحقیق حاضر با آثار فوق الذکر، بررسی و تحلیل ادله فقهی یکی از مصادیق بازیهای رایانهای به نام بازی نهنگ آبی است. 1-تعریف بازی بازی فعالیتی است که با میل و اختیار و با هدف سرگرمی و تفریح و معمولاً به طور هنجاری در اوقات فراغت انجام میشود. کارکرد بازیها، تفریح و شادابی است. در تعریف 1، هربازی فعالیتی مخصوص کودکان نیست. هر فعالیت اختیاری که براساس ایجاد لذت و خوشایندی باشد و کم یا زیاد دارای قواعد باشد، بازی محسوب می شود. بازیها غالباً اشکال شناخته شدهای دارند، و در فرهنگ و اقلیم هر قوم میتوان آن را سراغ گرفت. بنابراین بازیها دارای زمینههای اجتماعی، اقلیمی و خرده فرهنگ هستند. بازیها عمدتاً توسط وسایلی انجام میشوند که بیشتر در کودکان اسباب بازی نامیده میشود. یک بازی شامل مجموعهای از بازیکنان، حرکتها یا راهبردها و نتیجه مشخصی برای هر ترکیب از راهبردها میباشد. پیروزی در هر بازی تنها تابع شانس نیست بلکه اصول و قوانین ویژه خود را دارد، و هر بازیکن در طی بازی سعی میکند با به کارگیری آن اصول، خود را به برد نزدیک کند. بازی دارای چهار مولفه اصلی که شامل هدف قوانین، سیستم بازخورد و حضور داوطلبانه بازیکنان است. بازخورد مشخص از یک بازی، که بازیکنان میتوانند به آن دست یابند هدف نامیده میشود، که باعث مقصود دار بودن افراد است. قوانین همان مکانهایی هستند که بازیکنان را محدود میکنیم. قوانین با محدود کردن بازیکنان تلاش دارد تا آنها با روشهایی نوآورانه به اهداف برسند. سیستم بازخورد به بازیکنان میگوید که چقدر به هدفشان نزدیک شدهاند. سیستم بازخورد میتواند شامل امتیازها، مراحل یا یک نوار پیشرفت باشد، و به بازیکنان اطمینان میدهد که هدفشان، قابل دسترسی است و انگیزه آنها را افزایش میدهد و حضور داوطلبانه یعنی اینکه تمام بازیکنان، آگاهانه و از روی خواسته خودشان قوانین، اهداف و سیستم بازخورد را پذیرفته باشند، (سایت ویکیپدیا) . بازیها انواع گوناگونی دارند که با توجه به شرایط و محیط و امکانات نوع دسترسی به آنها تغییر مییابد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، بیشتر بازیها، رایانهای هستند. 2-تعریف بازی رایانهای بازی رایانهای نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکروکنتلر انجام میشود. بسیاری از بازیهای رایانهای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه بازی ویدئویی محسوب میشوند. بازیهای رایانهای نیز فعالیتی داوطلبانه و اختیاری هستند و مدت زمانی را که به آنها اختصاص میدهیم، باعث میشود از جریان زندگی روزمره خود دور شویم. بازیکن میداند که بازی با فضای زندگی او متفاوت است و همین امر باعث میشود که او احساس لذت از برد خود در بازی داشته باشد و همچنین احساس تنش از باخت خود در بازی. بازیهای رایانهای به دلیل شناخت، فضا و روایتهایی که در آنها موجود است، ویژگیهایی نیز دارند که آنها را جذاب می کند. ویژگیهایی مانند (تعاملی بودن، قابلیت راهبردی دیگر، بیرونی سازی خود، تجربههای جدید، خطرپذیری بیخطر و داستانی بودن ). در بین این ویژگیها، تعاملی بودن از همه مهمتر است؛ چرا که بازیهای رایانهای، یکی از تعاملی ترین فناوریهای نوین ارتباطی هستند. به کاربردن هوش مصنوعی در بازیهای رایانهای قابلیتی است که باعث میشود بازی در یک رابطهی قوی با بازیکن قرار بگیرد. تعاملی بودن با تعدد سناریو و گزینههای مختلفی مانند انتخاب رنگ، شکل و…. صورت میگیرد. یکی از پیامدهای مهم تعاملی بودن آن چیزی است که عدهای آن را توهم آزادی مینامند. منظور از توهم آزادی آن است که تعاملی بودن، بازیکن را چنان فریب می دهد که گویی قواعد از پیش تعیین شدهای در بازی وجود ندارد؛ گویی ما در حال تجربهی دنیایی هستیم که کاملاً باز است، درست نظیر دنیایی که به صورت روزمره تجربه میکنیم و امکان رخداد هر چیزی در آن وجود دارد. همین توهم آزادی است که توهم لذت بخش را برای بازیکن فراهم میسازد و بازیهای رایانهای را بیش از پیش جذاب میکند. هر بازی در فضایی صورت میگیرد. این فضا یک فضای فرهنگی، اجتماعی است که مخاطب برای تعامل با آن آرام آرام، فرهنگ سازنده را میشناسد و با آن تعامل پیدا میکند تا روایت خود را بسازد و بازی را پیش ببرد. فضای موجود در بازی میتواند فضایی برای انتقال رفتارهای فرهنگی باشد، (سایت حرفه تاما، 1394، ص 2). جهاد و دفاع از ارکان مهم اسلامی و حکومت اسلامی است. بر اثر مجاهدت افراد است که استقلال و هویت جامعه اسلامی حفظ و در برابر دشمنان ایمن می شود. اهمیت جهاد در اسلامی به حدی است که ارزش اعمال نیک و پاداش آن، در بسیاری از موارد باعث پاداش و عظمت جهاد مقایسه و سنجیده می شود. جهاد و دفاع از حریم ولایت از ابتدای اسلام همیشه اهمیت داشته و دارد.زمانی که به خانه دخت پیامبر هتک حرمت شد و اصحاب پیامبر به دفاع برخواستند یا حتی در حال حاضر وقتی به حرم امام حسین علیه السلام، سایر عتبات عالیات و حرم حضرت زینب سلام الله علیها هتک حرمت شد و مسلمانان از شیعه و سنی به دفاع از حریم ولایت برخواستند. از آنجا که هتک حرمت و بی ادبی نیروی کفر نسبت به اماکن مقدمه شیعیان همیشه بوده و قطعا ادامه خواهد داشت و دفاع از حریم معصومین و حتی دفاع از ملت شیعه و مسلمان برعهده دیگر مسلمانان است، محقق برآن است تا به صورت تخصصی بحث جهاد و دفاع را بررسی نماید. گردآوری مطالب به شیوه ی کتابخانه ای بوده و از منابع روایی و فقهی استفاده شده است. پرداختن به موضوع جهاد و دفاع در اسلام با توجه به شبهه های عمیق کنونی، نسبت به مدافعان حریم ولایت قطعا می تواند راه گشا باشد. واژگان کلیدی: جهاد، دفاع، حرم، مدافعان حرم، مجاهدین، سبیل الله زینب کودزری، طلبه پایه چهارم
مهدویت تنها مسئله اعتقادی نیست، بلکه جنبه تربیتی هم داردهنگامی که مشخص میشود بر اساس متون روایی ، اعتقاد به وجود حضرت مهدی (روحی و ارواح العالمین له الفداء) ضروری است ، دانشی برای افراد تهیه شده و هر گاه این دانش با اقدامات عملی ، همراه شده و فرد را با توجه دادن به آسیبهای مختلف ، در جنبه خودسازی و دوری از گناه و ظلم یاری مینماید ، به نحوی فرد از حیث تربیتی برای یاوران امام مهدی (روحی و ارواح العلمین له الفداء) آمادگی پیدا مینماید .مهدویت همان معنا ی مهدی بودن است ، و در اصطلاح اعتقاد به ظهور امام مهدی (روحی و ارواح العالمن له الفداء) نام دارد که مربوط به اعتقادات اصولی مذهب شیعه اثنی عشری است که پدید آمدن حکومت عدل جهانی هم نامیده میشود موضوع مهدویت به گونه ای است که خداوند در قرآن کریم ، در آیات متعددی وعده ی تشکیل حکومت جهانی اسلام و غلبه آن بر همه ادیان داده شده است. مهدویت از نگاه قرآن دارای چهار رکن میباشد که شامل موارد زیر میباشد : 1ـ حکومت واحد جهانی بر اساس توحید ، که به رهبری موعود قرآن تشکیل خواهد شد و اداره ی آن به دست مردم صالح و با ایمان واگذار خواهد شد . 2ـ برنامه های ی عالی اسلامی و نظام کامل حکومت الله در سراسر جهان. 3ـ برقراری آرامش و امنیت در سراسر جهان و از بین رفتن بیم و هراس از بین مردم. 4ـ ریشه کن شدن هر گونه شرک و بت پرستی ، به گونه ای که همه فقط خداوند یکتا را پرستش می نمایند. محدثه احمدی، طلبه پایه سیکل، اصل مقاله در بانک مقالات دفتر پژوهش موجود است. از آنجایی که سبک زندگی های امروزی تغییر کرده و انسان به پیشرفت های زیادی دست یافته است اما باز هم جای تربیت دینی خالی است و این کمبود احساس می شود. بنابراین نگارنده در این تحقیق سعی دارد که با روش کتابخانه ای و فیش برداری به بیان شیوه ها و روش های حضرت در تربیت فرزند می پردازد؛ که بهترین شیوه و تجربه برای ساختن نسلی پاک و سعادتمند است. از این رو جا دارد که پیروان و ارادتمندان مکتب اسلامی با به کار بستن شیوه های تربیتی ایشان در رشد و تربیت نسلی پاک و پیشرو همت نموده سعادت دنیا و آخرت فرزندان خود را بیمه کنند. همچنین به بیان ویژگی های فردی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نیز یک سری از اخلاقیات حضرت در برخورد با دیگران در زندگی فردی و اجتماعی می پردازد تا به عظمت شخصیت و بزرگی ایشان پی ببرد تا بوسیله ی آن به هدف نهایی که همان پیروی از سیره ی ائمه و رسیدن به سعادت دنیوی و اُخروی است برسد. کلید واژه: سیره تربیتی، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، تربیت ، سیره محقق معصومه ملکی طلبه پایه دوم (فایل مقاله در دفتر پژوهش مدرسه موجود است.) عمر سپری می شود زندگی دنیا پایان می پذیرد روح که معیار شخصیت انسان است به سرای جاودان منتقل میشود وحیات عالم آخرت آغاز میگردد مرگ از جمله آیات حکیمانه باری تعالی درنظام خلقت است وحقیقت آن هم مانند حقیقت حیات ناشناخته ومجهول است هرانسانی دیر یا زود با این سرنوشت حتمی مواجه می گردد وباید دنیا را ترک کندوحالا که بنا بررفتن است چه بهترکه بابینش وآگاهی برود ومرگ همیشه همراه انسان بوده وخواهد بودازاین رو بخشی از زندگی اواست وپیوسته ذهن اورادرگیر خودکرده وبدنبال پاسخی برای پرسشهایی درباره مرگ بوده است که دین اسلام مرگ راباتعبیر های معقول معرفی کرده است.فصل اول کلمه موت راموردبررسی قرار داده وفصل دوم نظرات گروه های مختلف است.فصل سوم انواع مرگ و حالت مومن درحال موت رابیان کرده است. کلیدواژه: موت،حقیقت موت طلبه پایه سوم/ سرکارخانم حدیثه بداغی |
|
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
|