با عنایت بر اینکه موضوع تحقیق «مصادیق من یشاء در قرآن» می باشد. لذا محقق تحقیق حاضر را با مطالعه ی کتب تدوین شده با محوریت اراده و مشیت الهی در سه فصل ، فصل مقدماتی : کلیات . فصل اول : مصادیق اعتقادی من یشاء . فصل دوم : مصادیق اقتصادی من یشاء . فصل سوم : مصادیق اخلاقی من یشاء ، تدوین نموده است لذا در این تحقیق خواهیم خواند که مصادیق اعتقادی من یشاء : هدایت و ضلالت و رحمت و عذاب و غفران . و مصادیق اقتصادی : رزق . و مصادیق اخلاقی : تزکیه نفس ، حکمت ، فضل ، توبه ، نصرت ، نزول فرشتگان و شفاعت است . جمله « من یشاء » به معنی اراده و مشیت بی دلیل نیست بلکه تا مجاهده و تلاش از ناحیه بندگان نباشد موهبتی از ناحیه خدا صورت نمی گیرد به هر حال این واقعیتی است که در نظام هستی ، اصالت از آن هدایت ، رحمت ، غفران ، رزق ، حکمت ، فضل و شفاعت ، سعادت و رستگاری است و کفر و فسق وضلالت و عذاب همگی عارضی و غیر اصیل می باشند . همه مصادیق « من یشاء » تحت تاثیر حکمت و مصلحت و اراده خداوند است . هر چند مشیت و خواست انسان در طول مشیت الهی است . ولی باید توجه داشت که علت تعلق گرفتن مشیت الهی بر هدایت و ضلالت انسان عمل خود بندگان است و فسق و تبهکاری آدمی مایه ی تعلق مشیت خداوند بر گمراهی و عذاب آنان می شود . شخصی که به خدا گرایش نداشته و کفر می ورزد خود زمینه ساز مشیت الهی برای گمراه سازی او می شود و باعث می شود که از هدایت و رحمت و غفران و … دور شود . پس هر انسان در یک فرایندی خود سعادت و شقاوت خود را انتخاب می کند .
واژگان کلیدی : مصادیق من یشاء ، مشیت الهی ، حکمت الهی ، اراده الهی